کد مطلب:48549
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
آيا وقتي خوابي ديديم ميتوانيم به وسيله قرآن، آن را تعبير كنيم؟
پرسشگر محترم، پرسش شما مبهم است و منظور شما از تعبير خواب با قرآن، روشن و معلوم نيست; چنانچه مقصود شما اين است كه پس از ديدن خواب، قرآن را مانند استخاره گرفتن باز كنيم و خوب يا بد بودنخواب را تفأل بزنيم، به اين عمل تعبير خواب نميگويند; بلكه آن بر فرض صحت تفأل است و جاي مناسب خود را ميطلبد و چنانچه منظور ديگري از پرسش داريد، لطفاً در نامة بعدي توضيح دهيد، تا پاسخ مناسب ارايه شود.
به هر حال در مورد خواب، انواع آن و تعبير آن مطالبي ميآيد كه اميدواريم مفيد باشد.
پيامبراكرمميفرمايد: الرؤيا ثلاثه: بشري من الله، و تحزين من الشيطان، و الذي يحدث به الانسان نفسه فيراه في منامه: خواب و رؤيا سه گونه است: گاهي بشارتي از ناحية خداوند است، گاه وسيلة غم و اندوه از سوي شيطان، و گاه مسايلي است كه انسان در فكر خود ميپروراند آن را در خواب ميبيند.(بحارالانوار، مرحوم مجلسي، ج 14، ص 441، چ تهران.)
از حديث شريف و مانند آن استفاده ميشود، برخي خوابها مانند: قسم اول، صحت دارد، امّا بعضي ديگر مانند قسم دوم و سوم بياعتبار است و توجه به آن باعث گمراهي ميشود. تعبير خواب، نسبت به نوع خواب و اين كه چه شخصي با چه فضاي روحي و رواني خواب ديده و يا اينكه چه كسي تعبير خواب كند، متفاوت است. مثلاً خواب يك پيامبر نه تنها صحت دارد بلكه در مواردي دستورالعمل است كه بايد بر اساس آن عمل كند; مانند حضرت ابراهيمدر ذبح اسماعيل; امّا در مورد صحت و سقم خواب شخص غير معصوم به آساني نميتوان قضاوت كرد و بايد متخصص اين فن طبق ملاكات، آن هم بر اساس احتمال نظر بدهد.
نتيجه آن كه: تعبير خوابهايي كه در حاشيه قرآنها آمده است، اگر مربوط به پيامبر يا امام است ]خواه خود آنها خواب ديده باشند و خواه، تعبير خواب كسي كرده باشند[ قطعاً صحيح است; و اگر مربوط به غير آنها باشد، برخي صحت دارد و برخي صحت ندارد. نوع خواب، فرد خواب ديده، طهارت روح و روان او و... از جمله مواردي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. بر فرض صحت، عمل به آن واجب نيست زيرا در غير معصوم همهاش بر اساس احتمال است.(ر.ك: تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 9، ص 311ـ319، دارالكتب الاسلامية.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.